Verander clichés

Een achterhaald sprookje

Wat als we clichés ontleden en de herkomst van ongelijkheid onderzoeken? Dan blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen veel betere teamleiders zijn dan mannen. En dat we beter kunnen spreken van een glazen piramide dan een glazen plafond. Studeer je op de VU, dan onderzoek je geen fabeltjes, maar de realiteit en alle ontwikkelingen. Het lijkt een sprookje, maar door dit soort onderzoeken leven we steeds langer en gelukkiger.

Girlpower bij Lifestyle Informatics

De leraar Wiskunde kijkt op zijn smartphone. In één overzicht ziet hij hoe de dertig leerlingen in zijn klas hun taken hebben gemaakt. Hij wijst opdrachten toe die precies afgestemd zijn op ieders niveau. En laat de app een klasopstelling maken zodat leerlingen met verschillende niveaus elkaar kunnen helpen tijdens de les. Toekomstmuziek?

Niet voor Dorien de Haan. Zij was één van de 35 brugklasscholieren die tijdens Girlsday 2018 bij de afdeling Informatica op de VU waren om te ervaren dat techniek en bèta prima passen bij vrouwen. Hun opdracht was om na te denken over een smart school applicatie. Zij bedacht met haar groepje deze app voor de leraar. Dorien: “De leraar kan het huiswerk dat je hebt gemaakt nakijken en aan de hand daarvan uitdagende of juist steunende opdrachten geven.”

Om hun ideeën te vormen gingen de groepen scholieren bij verschillende wetenschappers langs. Tijdens een heuse ‘designathon’ werkten zij vervolgens hun idee uit op een poster.

Zo werd een ‘owlber’ bedacht: een uil-robot die als ober werkt in de kantine. Een ‘Smart Locker’: een slim kluisje dat via stem- of gezichtsherkenning open gaat wanneer een leerling zijn of haar handen vol heeft. En een app ‘Toetsopstelling’: slimme tafels die zelf in de toetsopstelling gaan staan en bovendien opdrachten kunnen projecteren op de tafel waardoor er geen papier nodig is.

Of de app van Dorien er ooit echt komt, is de vraag. Ze heeft in elk geval een leerzame dag gehad. “Ik vond Girlsday een ontzettend leuk programma en ik heb er geleerd over kunstmatige intelligentie en over experimenten uitvoeren.”

Bij de opleiding Lifestyle Informatics leren studenten om maatschappelijke vraagstukken op te lossen met technologie. Oplossingen die eerst wellicht als toekomstmuziek klinken, maar soms ook echt worden gerealiseerd en daarmee de samenleving een handje helpen. Hoe cool is dat?

Is het terecht als de politie etnisch profileert?
Zijn mannen slimmer dan vrouwen omdat ze grotere hersenen hebben?

Je bent 10 en je breekt in. Waarom?

Joyriden, inbraak, brandstichting of mishandeling. Flinke vergrijpen worden soms al gepleegd door kinderen onder de 12. Wat beweegt hen? VU-promovendus Moran Cohn onderzoekt het en herkent drie groepen jonge daders. Volgens Cohn zijn de hersenen van sommige kinderen gevoeliger voor een antisociale ontwikkeling.

Hallo allemaal! Wat fijn dat je dit leest!

 Kijk jij ook naar De Luizenmoeder met de zingende juf Ank en de suffe schooldirecteur Anton? Paul van Lange wel. Hij is VU-hoogleraar Sociale psychologie en fan van de serie. En van de zwaailamp van juf Ank. Hij ziet er niet alleen de humor, maar ook de psychologie van in. 

‘Scherpere discriminatiewet en de rechtsstaat komt naar je toe’

Toen in najaar 2017 het nieuwe kabinet aantrad in Nederland, werd aan enkele VU-wetenschappers gevraagd wat zij meteen zouden aanpakken als minister. VU-wetenschapper en docent islamstudies Mohamed Ajouaou zou als minister van Veiligheid en Justitie meteen de discriminatiewet aanscherpen omdat onderzoeken die wijzen op systematische discriminatie van etnische minderheden, ouderen en minder validen zich opstapelen. 


Zijn vrouwen betere leiders dan mannen?

Een woning als beloning

Met project VoorUit helpen studenten actief om de sociale cohesie in Amsterdamse woonwijken te vergroten. Als beloning krijgen ze een woning. Melvin Kuijpers (22) studeert Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie (CAO) aan de VU en is al twee jaar betrokken bij VoorUit.

Hoe ben je bij VoorUit terecht gekomen?

“Op de Bachelordag liep ik langs het kraampje van project VoorUit en was direct benieuwd. Ik raakte aan de praat met iemand die nog steeds bij VoorUit actief is. Thuis heb ik nog even op de site gekeken en besloten om me aan te melden. Dat heeft heel goed uitgepakt.”

Wat veel mensen zich wellicht afvragen: doe je het alleen voor de woning?
“In eerste instantie wel. Ik zag het ook als een kans om mijn cv een boost te geven. Mijn werkzaamheden bij VoorUit ben ik steeds meer gaan waarderen: ik heb geleerd om écht iets voor de maatschappij over te hebben. Ik haal veel voldoening uit mijn werk, meer dan de meeste studenten met een bijbaan. Als ik het alleen voor de woning deed, was ik al lang bij VoorUit gestopt.”

Wat zijn je werkzaamheden?
“Ik organiseer activiteiten zoals leesondersteuning op basisscholen, kooklessen, koffieochtenden met ouderen en sportactiviteiten. De kooklessen met kinderen vind ik het leukst, daar merk je echt de persoonlijke impact die je kan maken. Ik geef de kinderen aandacht en complimentjes die ze normaal niet zo vaak krijgen. In de zomer organiseren we vakantie-activiteiten. Vorige zomer hebben we een buurtfeest georganiseerd met allerlei spelletjes en een prijsuitreiking. Dat was echt super leuk!”

Is het goed te combineren met je studie?
“In het begin vond ik het vrij heftig om het te combineren met mijn studie, maar na een maand was ik er aan gewend. Bij VoorUit leer ik juist ook praktische dingen die in mijn opleiding totaal niet aan bod komen. Die combinatie is erg fijn.”

Vind je weg op de campus
Hoe ga jij de wereld veranderen?

Allemaal anders is helemaal goed

De VU ziet verschillen als meerwaarde. Niet voor niks is er een heus ‘hoofd diversiteit’: Karen Oudenhoven. Zij zegt hierover: “Bij de VU leiden we mensen op die in de maatschappij en op de werkvloer kunnen omgaan met onze diverse samenleving. Zo doen we veel voor studenten die als eerste in hun familie gaan studeren. En nee, dat is niet ‘zielige’ studenten door hun studie slepen! We geven mensen met talent een duwtje in de rug.”

De campus af, en de maatschappij in

Hoe gezellig het ook is, jouw leven als VU-student beperkt zich niet alleen tot de campus. Want met wat jij opsteekt in de collegezaal, werk je aan vraagstukken uit de maatschappij. Zo onderzochten VU-studenten welke hulpvragen leven bij bewoners in Amsterdam Noord, en helpen ze in Nieuw-West bij vraagstukken over de integratie van vluchtelingen. En wat dacht je van studenten die onderzoeken hoe ze het voedsel van de Voedselbank zo vers mogelijk bij klanten krijgen? Aan de VU studeer je niet alleen voor een cijfer, maar ook voor een ander. 

Vorige onderwerp
Volgende onderwerp